[peminat kami]

Tuesday 2 October 2012

MeNu MingGu INi---- MaSakan Ala Thai

Apa itu Masakan Thai???

Pada saya, apa yang dapat digambarkan dengan masakan Thailand ni adalah PEDAS.....Adakah anda setuju??  [sila like] tapi tu pada pendapat saya sahaja......nak tahu ape itu masakan Thailand, jom baca.... kata orang tak kenal maka tak cinta.......

Hidangan masakan Thai mengabungkan keseimbanga dari segi rasa dan tektur.rasa yang masam, manis dan masin daripada herba, rempah dan bahan perasa yang digabungkan dengan tekstur lembut, rangup, kering dan berkuah menjadikan hidangan Thai unik dan disukai ramai.
Kaedah yang digunakan dalam proses memasak pula tak ade la jauh berbeza sangat dengan cara kita (Ala timur gitu). Masakan ala Thai ini juga ada persamaan dengan masakan Cina iaitu, mereka banyak menggunakan kaedah stir fry dan alat  seperti kuali (work) dalam penyajian masakan mereka..
Kalau anda nak tahu, Hidangan Thai Ini lebih mudah dan lebih  fleksibel jika mahu dibandingkan dengan hidangan barat . Buktinya, masakan pembuka selera Thai bukan sahaja boleh dan sesui dihidangkan pada waktu makan tengah hari dan malam tapi juga sesuai untuk dijadikan hidangan snek (boleh dimakan bila-bila masa).

Selain itu, kalau kita nak menyediakan hidangan pembuka selera bagi hidangan ala Thai ini ada pelbagai kaedah boleh kita gunakan antaranya: 
1. Persediaan sejuk
2. Mengukus
3. Merebus
4. Menggril
5. Menggoreng.

 

                  AnTara meNu Thai yang meNjadi Pilihan Masyarakat Malaysia........

 



Poh Pia Tord 


Pad Thai (Thai Style Fried Kuay Teow)  


 Nak Resipi??? NAntikan...................................


 

1 comment: