[peminat kami]

Wednesday 21 November 2012

Tips Menyimpan Rempah Dan Herba


Assalamualaikum.......
Alhamdulillah berkesempatan juga saya menulis sedikit info untuk perkongsian kita bersama, pada petang ini saya ingin berkongsi sedikit tips yang sangat mudah untuk kita amalkan bagi mengekalkan kualiti rempah dan herba walaupun telah di simpan lama...

Tips menyimpan rempah dan herba ialah kita perlu mentimpannya di tempat yanggelap dan sejuk.  Hal ini kerana kelembapan, cahaya, dan haba akan menghilangkan kualiti rasa pada rempah dan herba. oleh itu, kita boleh jarakkannya dari dapur untuk mengekalkan kesegaran.

 Selalunya, herba dan rempah dalam bentuk serbuk boleh bertahan lebih lama iaitu selama setahun berbanding herba dan rempah yang belum diproses. Sebelum digunakan, rempah selalunya dihancurkan dengan mesin atau lesung. Untuk menguatkan rasanya, sebelum dihancurkan, bakar sedikit rempah di dalam kuali tanpa minyak, tetapi jangan sampai hangus.

Tahukah anda, menyimpan herba dan rempah di dalam peti sejuk adalah  tidak digalakkan kerana keadaannya yang lembab. namun sekiranya ingin menyimpannya didalam peti sejuk, pastikan  letakkannya di dalam bekas kedap udara, dan biarkan di dalam peti ais.

Selain itu, cara menggunakan  rempah dengan cara yang betul ialah gunakan rempah dan herba dengan kadar yang sederhana. Hal ini kerana, tujuan kita menggunakan rempah adalah untuk  menambah rasa masakan tetapi bukan merosakkan rasa aslinya. Oleh itu, untuk masakan yang perlu dimasak lama, selalunya herba dan rempah dimasukkan kurang dari 1 jam sebelum dihidang. Rempah tidak boleh dimasak dengan lama untuk mengelakkan rasanya menjadi kuat.


********************************************

CiK Rempah Dan Puan Herba

Rempah ialah bahan perisa makanan yg terdiri daripada kulit kayu manis, cengkih, buah pelaga, jintan manis, dan lain-lain. Ia kadangkala juga digunakan sebagai bahan pengawet yang dapat membunuh atau menyekat pertumbuhan bacteria. Kebanyakan bahan ini juga digunakan untuk tujuan lain seperti perubatan, ritual agama, kosmetik, pewangi atau dimakan sebagai sayuran.

Herba pula adalah tumbuh-tumbuhan yang mempunyai nilai dari segi perubatan, khasiat makanan dan baunya. Herba digunakan secara meluas dalam masakan, perubatan dan kecantikan. Ia juga dikaitkan dengan rawatan akibat gangguan makhluk halus.,Perubatan herba lebih banyak menggunakan akar, bunga, kulit pokok dan bahagain lain tumbuhan herba.


**********************************************

JeNis-JeNis Rampah






Nama tempatan: Buah pala
 Nama saintifiknya Myristica fragrans
 Famili myristicaceae.

Buah Pala

 Berasal dari kepulauan Maluku , jajahan Indonesia.Kandungan zat buah pala adalah zat kalium,kalsium,fosforus,lemak,protein dan karbohidrat Baik untuk kekuatan minda,sakit kepala,masalah bau mulut,gatal-gatal dan menghilangkan jeragat .Buah pala juga dijadikan sebagai salah satu bahan dalam pembuatan minyak gosok dan balm.Ia baik untuk kegunaan luar seperti sakit kepala dan sakit perut.
 ************************************

Pokok Serai
Batang Serai

Nama tempatan : Serai
Nama saintifik    : Cymbopogen citratus)
Family                 : Poaceae


Berasal dari Sri Lanka dan telah tersebar luas di kawasan tropika, termasuk Malaysia. Tumbuhan ini mempunyai perasa lemon dan boleh dikeringkan untuk menjadi tepung atau digunakan segar. Digunakan dalam teh, sup, dan masakan kari, serai juga sesuai digunakan dalam masakan ayam, ikan, dan makanan laut. Batang serai dituai untuk kegunaan segar sebagai perisa dalam masakan.



 ************************************


Cekur Manis
                                        
NamaTempatan  : CekurManis
Nama Saintifik     : sauropus androgynus
Nama Lain           : Taruk manis,asin-Famili                
Lokasi dijumpai    : Asean

Buahnya berwarna putih ketika muda dan akan berubah menjadi merah samar atau coklat ketika matang.Daunnya yang masih muda sedap dijadikan sayuran seperti dijadikan masak lemak, sup dan digoreng bersama udang kering. Pucuknya yang masih muda begitu rangup dan mempunyai rasa seakan-akan asparagus.Selain dari dijadikan sayuran ia juga boleh dijadikan pewarna makanan sama seperti daun pandan dan warna yang dihasilkan oleh daun cekur manis lebih gelap dari warna yang dihasilkan oleh daun pandan. Ia juga selalu dicampur dengan perahan daun pandan untuk mendapatkan warna yang lebih gelap. Daunnya mengandungi banyak provitamin A karetinoid,terutamanya daunnya yang baru dipetik dan masih segar.Ia juga mengandungi vitamin B, C protein dan mineral. Cekur manis digunakan dalam perubatan tradisional untuk membanyakkan susu ibu.

 ************************************


Daun halba


Halba

 Nama tempatan : Daun halba
Bahasa Inggeris: Fenugreek Leaves
Nama Saintifik    : Trigonella foenum-graecum


Daun halba muda boleh dimakan seperti ulam. Samada daun kering atau segar, ia digunakan untuk menambah perisa masakan. Daun kering (juga dipanggil Kasuti Methi) mempunyai rasa yang sedikit pahit dan berbau kuat. Daun halba mempunyai diet serat yang baik dan kaya dengan Vitamin C dan Vitamin K. 100 gram daun halba hanya mengandungi 49 kalori dan ia senang dihadam oleh tubuh manusia

 ************************************
Thyme
Nama tempatan : Thyme
Nama Saintifik: Thymus vulgaris

Thyme sesuai dengan daging kambing, daging lembu, ayam, ikan, sosej, stok, roti, mentega, mayonis, cuka, mustard, dan kekacang. Thyme segar lebih berperisa tetapi hanya mampu bertahan selama seminggu. Walaupun berperisa, Thyme kering adalah lebih mudah disimpan, dan ia mempunyai sumber zat besi yang baik.

 ************************************



Nama tempatan   : Kulit kayu manis
Nama Saintifik      : cinnamomum zeylanicum
Nama-nama lain   : cinnamon, ceylon cinnamon, gui, gui zhi(china), cassia , sweet wood

Digunakan secara meluas dalam masakan. Minyak pati/sari dari kulit kayu manis mengandungi 2 jenis fenilpropanoid iaitu cinnamaldehyd dan eugenol.minyak pati ini banyak digunakan dalam perubatan aroma.Kesan pengurangan gula ini juga boleh dicapai dengan merendam sepotong kulit kayu manis ke dalam sebarang minuman terutamanya teh. Kegunaan lain kayu manis dalam perubatan ialah seperti melawaskan pembuangan najis, penawar cirit birit(membunuh bakteria e choli) dan penahan sakit. Ia juga merupakan anti bakteria semula jadi yang dapat mencegah pembentukan plak gigi dan kerosakan gigi.

 ************************************
Lada Hitam


Nama tempatan : Lada Hitam
Nama Saintifik: Piper nigrum
Nama-nama lain: lada, biji lada, lada bena, Pepper, hu jiou, black peppercorn, mulagu, merica(indonesia),Fu lful, filfil

Asal: Lada hitam berasal dari Malabar , India. Lada hitam dihasilkan dengan cara menjemur dan mengeringkan buahnya yang belum masak diatas api hingga kulitnya berubah menjadi hitam.Digunakan untuk meredakan sakit perut,loya, demam, sakit sendi, sakit kepala dan untuk membuang angin dalam badan.Ia juga digunakan untuk meredakan kembung perut bayi. cirit-birit dan kencing tidak lawas.

 ************************************

Lada Putih
 Nama tempatan : lada putih
Nama Saintifik: Piper nigrum Asal: Malabar , India dan dibawa ke Asia
Lada putih dihasilkan dengan memetik buah yang hampir masa, ia kemudiannya direndam untuk memudahkan proses pengupasan. Pengupasan dilakukan dengan menggosoknya, setelah itu ia dijemur hingga benar-benar kering.Digunakan secara meluas dalam masakan, sos barbeku, bahan utuk memerap daging atau ayam untuk dijadikan steak.

 ************************************

Jintan Manis


 Nama tempatan : Jintan Manis
 Nama sainstifik: Pimpinella anisum.

Digunakan dalam masakan berempah.Khasiatnya ia dapat melegakan kesakitan dalam badan, melancarkan aliran keluar haid, membanyakkan susu dan membuang gas dalam usus. Ia juga boleh digunakan dalam bentuk serbuk dan disapu di sekeliling mata bagi menguatkan pandangan mata. Meminum jintan manis boleh menghilang lemak.

 ************************************

Bunga Lawang
Nama tempatan : Bunga lawang
Nama Saintifik: Illicium verum Hooker fil.
Nama-nama lain: Star anise; Cina: Ba Jiao, Pak kok, Baat gok; Hindi: Badayan, Anasphal

Asal: Diperkenalkan di Eropah pada awal kurun ke 17.Rupanya seakan bintang dan berbau kuat. bersesuaian dengan bentuk bunga lawang yang mempunyai lapan kelopak. Minyak yang terhasil dari proses ekstrak wap dijadikan bahan perasa dalam minuman.Bunga lawang dijadikan rempah untuk menyedapkan makanan sama seperti kulit kayu manis dan bunga cengkih.Untuk kegunaan perubatan pula di digunakan untuk mengubati colic (angin) dan rheumatik (sakit sendi).Ia juga biasa dijadikan perasa untuk pelbagai jenis teh.Teh dari bunga lawang juga boleh dijadikan ubat batuk. Minyaknya juga boleh mengurangkan gejala muntah dan loya bagi ibu mengandung.

 ************************************
Biji Ketumbar


Nama tempatan  : Ketumbar
Nama Saintifik    :coriandrum sativum
Nama-nama lain : Coriander, Chinese Parsley, Indian    Parsley (herb ); Cina: Yan Shi,
Family                : parsli.
 Asal: India.Ketumbar adalah biji buah pokok ketumbar. Digunakan untuk menambah kesedapan makanan seperti kari dan rendang. Buah dan daunya mempunyai aroma pedas dan sedap. Selain itu, ketumbar juga menambahkan rasa dalam masakan lain seperti bubur nasi, ayam atau ikan goreng dan sebagainya.

 ************************************
Buah Keras

 
Nama tempatan  : Buah keras
Nama Saintifik    : Aleurites moluccana.
Famili                  : Euphorbiaceae.
Nama-nama lain : Candlenut, Candleberry, Indian walnut, Varnish tree

 Buah keras juga dipanggang dan dicampurkan dengan pes bergaram untuk menjadi perasa yang dikenali sebagai inamona. Berfungsi memekatkan kuah. Isirungnya boleh digunakan sebagai ubat julap. kulit batangnya dipergunakan untuk merawat cirit-birit dan disentri. Isirung yang dijadikan pulpa atau daun-daun yang direbus digunakan di Malaysia sebagai tuam untuk merawat sakit kepala, demam, ulser, sendi bengkak, dan gonorea.

 ************************************
Buah Pelaga



Nama tempatan   : Pelaga
Nama Saintifik     : Elettaria cardamomum
Nama-nama lain  : Inggeris: Cardamon;

Asal daripada  India.Digunakan untuk masakan, orang India dan Arab suka mencampurkannya dalam minuman teh  dan kopi.

 ************************************

Pokok Pandan
  Nama tempatan    : Pandan
 Nama saintifik       : Pandanus amaryllifolius
  Famili                    :
 Genus:
 Daun pandan direndam dalam santan, yang kemudiannya ditambah dalam masakan. Ia memiliki bau botani berkacang yang meningkatkan perisa masakan Asia, terutama hidangan nasi dan kuih. Daun ini juga digunakan sebagai perasa bagi pencuci mulut seperti kek pandan dan rasa sirap.

 ************************************
Daun Kaduk


  Nama tempatan : Kaduk

  Nama Saintifik   :  Piper sarmentosum roxb
  Famili                   : Piperaceae
Nama lain                : Sirih duduk

Lokasi dijumpai: Di kawasan yang agak lembab digunakan sebagai perisa dalam masakan seperti masak lemak terutamanya masak lemak udang dan ketam. Kaduk sedap dijadikan ulam jika direbus dan dicecah dengan sambal belacan Air yang direbus dengan akar pokok kaduk dapat melawaskan kencing. Daunnya pula mujarab untuk merawat demam malaria dengan cara meminum air rebusannya.

 ************************************
Pokok Terung Pipit
Nama tempatan : Terung Pipit
Nama saintifik    :   Solanum tarvum.
 Famili                : Solanaceae

Terung ini adalah sejenis ulam yang terdapat di hutan Malaysia. khasiatnya dengan meminum air rebusan buah ini dapat meredakan kesakitan akibat sakit perut yang berterusan. Selain itu akarnya pula dapat mengubati retak kulit pada kaki.

 ************************************
Daun Oregano

Oregano

Nama tempatan : Oregano
Nama Saintifik   : Origanum vulgare
Famili                 :Lamiaceae

Oregano lebih banyak digunakan secara kering. Oregano kering selalunya lebih berperisa dari yang segar. Rasanya yang berempah, disesuaikan dengan ketumbar, dan sering digandingkan dengan jintan putih.digunakan dengan tomato, dengan sayur goreng, dan daging bakar. Bersama daun selaseh, ia penyumbang rasa unik dalam masakan Itali. Oregano menambah perisa salad, dan juga ditambah dalam sos lemon-zaitun untuk dimakan bersama ikan dan daging bakar

 ************************************



Nama tempatan  : halia
Nama sainstifik     :Zingiber Officinale Ross
Nama lain        :Jahe, Aliah, Jae, Lia (Indonesia)Kinkh, Khing-daen
Khasiat dan Kegunaan Halia digunakan sebagai rempah perasa dan ubatan. Dapat membantu menghadamkan makanan, menguatkan tenaga batin, menambahkan air mani dan membuang angin yang terdapat di dalam usus kecil dan usus besar. Boleh mengawal beberapa penyakit seperti deman, batuk, migrin, sakit gigi, sakit tulang, sengugut dan sesak dada. Halia juga bersifat karminatif, stimulant dan pembunuh kuman jika diambil sebagai ubat. Halia boleh diproses untuk pengeluaran minyak dan hasil ekstrak. Bahan aktif dalam ekstrak halia ialah gingerols dan oleoresin.

 ************************************
Pokok Bunga Cengkeh


Nama tempatan : Bunga cengkih

Nama sainstifik : Syzygium aromaticum

Daun pokok ini boleh menghasilkan Minyak pati.. Daun-daunnya memang aromatik cukup untuk menjadikan suasana yang segar. Buah-buahnya yang masak juga boleh digunakan dalam masak




 ************************************

by: Nik Norakmal


 


3 comments:

  1. Tq ssharing....sgt bermanfaat...:-)

    www.sihatnatural.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete