[peminat kami]

Saturday 15 December 2012

BeRbaDaN Dua InFo


Assalamualaikum......

Terpanggil pula pada malam ini untuk mencoret sedikit info untuk dikongsikan bersama pembaca-pembaca sekalian....Memandangkan minggu-minggu sebelum ni saya ada berkongsi resepi ringkas ketika di dalam pantang, jadi lebih lengkap rasanya kalau saya berkongsi pula tentang makanan yang sesuai di amalkan semasa berbadan dua..




Makanan Semasa Mengandung

Tahukah anda bahawa, semasa tempoh mengandung, apa sahaja yang anda makan dan minum merupakan sumber utama nutrien bagi bayi anda.

Sumber vitamin dan protein
Penting bagi ibu mengandung untuk memvariasikan makanannya bagi memperoleh semua keperluan nutrisi ibu dan bayi. Makanan yang perlu dimakan semasa mengandung ialah:
  • Buah-buahan dan sayur-sayuran – target untuk makan 5 hidangan sehari termasuk sebagai snek, jus dan salad.
  • Makanan berkanji – roti, nasi, pasta, ubi kentang. Banyakkan bijirin penuh (wheat, whole grain)
  • Makanan berprotein tinggi – Daging, ayam, ikan, telur, kekacang (soya). Banyakkan makan ikan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu.
  • Makanan berkalsium tinggi – Susu, yoghurt, cheese.
  • Makanan berserat tinggi – Jadikan sayur, buah, bijirin dan kekacang sebagai makanan kegemaran kerana ia boleh mengelakkan sembelit.


******************************

Sekian sahaja, semoga info yang dikongsikan ini bermanfaat dan memberi ilmu yang positif kepada kita semua.....Sekian Sahaja, terima kasih....


BY : Nik Norakmal

No comments:

Post a Comment