[peminat kami]

Thursday 13 December 2012

SAJIAN PENJAJA


Assalamualaikum......

Pada petang jumaat ni, saya ingin berkongsi sedikit info sebagai  rujukan kita bersama tentang bahan-bahan yang biasa kita guna dalam masakan sehari-harian.

Buat ketika ini, saya ingin bertnya kepada para pembaca, seandainya anda telah bertahun-tahun meninggalkan Malaysia, apakah yang amat anda rindukan tentang Malaysia selain daripada keluarga dan sahabat anda?

Pasti jawapan anda adalah keutiau goreng, roti canai atau rojak. Makanan ini bukan yang disediakan oleh ibu tersayang atau saudara mara, tetapi yang dijual di gerai-gerai.


Keunikan Gerai- kedudukannya 

Apa yang unik tentang gerai-gerai di Malaysia adalah, kedudukan gerai tersebut, mungkin di bawah pokok, di hujung jalan atau mungkin di pingir-pingir kawasan perumahan dan sebagainya.
Meskipun keadaan persekitaran gerai kurang menyenagkan, namun pelanggan akan tetap datang kembali untuk menikmati sajian yang mereka suka. Pada mereka makanan yang enak lebih penting daripada suasana nyaman dan selesa.

Sedarkah kita, makanan gerai sudah menjadi sebahagian daripada hidup kita semua, Makanan gerai biasanya sangat murah dan sedap sehingga membuat kita terfikir, mengapa perlu bersusah payah masak sendiri dirumah sekiranya makanan yang sedap boleh dinikmatan dengan cepat dan murah. Tapi tidak semua kita bernasib baik kan?mempunyai tempat kediaman yang berdekatan dengan gerai yang memberikan servis yang betul-betul bagus, oleh tu kita sebenarnya boleh cuba mengenali dan mencari resepi-resepi gerai yang boleh dipercayai, supaya kita dapat menyediakan masakan yang enak persis makanan yang dijual digerai. Namun pada petang ini, saya bukan ingin berkongsi resepi, tetapi saya ingin berkongsi info tentang bahan-bahan yang biasa pengusaha gerai dan kita sendiri  gunakan dirumah..


MENU GERAI


Cucur Udang

Nasi Kukus

Nasi Lemak

Rojak Buah

Teh Ais

ABC Special

 














INFO : BAHAN_BAHAN


Bahan-bahan kat bawah ni, selalu sangat digunakan oleh pengerai dalam masakan mereka.....


 BELACAN

Tahukah kita bahawa belacan merupakan pes udang kering yang biasanya dijual dalam bentuk ketulan dengan warna merah jambu atau coklat. Pada kebiasaanya belacan akan dibakar sebelum digunakan, untuk merangsang aroma belacan untuk keluar dan memberi impak yang lebih maksimum kepada rasa masakan.

PETIS 

Merupakan bahan yang langsung tiada kaitan dengan belacan kebiasaanya petis akan berwarna hitam dan likat.

UBI KELADI 

Merupakan makanan yang tinggi kanji dan kulitnya bewarna coklat tua, isisnya bewarna putih hingga ungu, kulitnya perlu dikupas dan ianya perlu dimasak lama kerana ianya boleh menyebabkan tekak dan mulut terasa gatal. 




***************************************


BY: NIK NORAKMAL



 

No comments:

Post a Comment