[peminat kami]

Friday 21 December 2012

KELAS AMALI TERAKHIR



Minggu ini merupakan minggu terakhir bagi kelas amali penyediaan makanan timur. Tema pada minggu ini ialah buffet keraian. Terdapat empat tema yang telah ditetapkan iaitu Aidilfitri, Chinese New Year, Hari Jadi dan Perkahwinan. Setiap tema yang diberi mempunyai senarai menu yang tersendiri. Antaranya ialah :


Aidilfitri :
- Nasi impit
- Kuah kacang
- Kuah lodeh
- Rendang daging
- Talam cendol



Chinese New Year :
- Nasi goreng Cina
- Butter prawn
- Pak choy dan sos tiram
- Honeydew sago


Hari jadi :
- Kek tiramisu
- Bihun goreng Singapore
- Jejari ikan dan sos tartar
- Wedges
- Puding koktel

Perkahwinan :
- Rojak buah
- Nasi minyak
- Ayam masak merah
- Acar rampai
- Buah-buahan

Air : Tembikai Laici



Unit 1 telah digabungkan dengan unit 2 untuk menyediakan hidangan Aidilfitri. Agak menyedihkan kerana salah seorang ahli unit 1 iaitu Nik Norakmal tidak dapat hadir ke kelas amali kerana masalah kesihatan. Kelas amali pada minggu terakhir ini amat menyeronokkan kerana semua unit saling bekerjasama. Sesi makan dimulakan dengan VIP dahulu kemudian diikuti dengan pelajar. Puan Saedahtinnur telah menghadiahkan 2 biji kek Secret Recipe iaitu Brownies dan Cheese cake. Selesai kelas amali telah diadakan sesi bergambar bersama pensyarah dan penolong pegawai penyediaan makanan.



Jutaan terima kasih diucapkan kepada semua rakan kerana telah memberikan kerjasama yang baik sepanjang penyediaan buffet keraian ini. Terima kasih juga diucapka kepada pensyarah, Puan Suriani dan Puan Saedahtinnur kerana telah banyak membantu dan memberi tunjuk ajar sepanjang kelas amali dan teori kursus Penyediaan Makanan Timur. Tidak dilupakan kepada penolong pegawai penyediaan makanan, Encik Fuad, Encik Hazwan dan Encik Anuar kerana turut membantu semasa kelas amali dijalankan. Semoga segala ilmu dan pengetahuan yang diperolehi dapat digunakan sepenuhnya apabila mengajar di sekolah kelak. 



*****************************

[ cik majidah ]

No comments:

Post a Comment